20110906

Buslätta bebisvantar

Jag tänkte fortsätta med att visa er hur man gör busenkla vantar på nolltid. Även dessa är vändsydda så inga sömmar som skaver mot små bebishänder. Och så blir de så himla snygga också!

Steg 1 - Välj några fina tyger. Ett yttertyg, ett fodertyg och en muddväv. Jag är barnsligt förtjust i velour så därför har jag valt det som yttertyg, men det funkar med både jersey, interlock och fleece också. Vill du sy vantar i vävt tyg får du tänka på att bredda mönstret lite.


Steg 2 - Rita ditt mönster om du inte gjort det tidigare.  Jag utgår från bebisens hand och ökar 4 cm på höjden och 4 cm på bredden. Det brukar bli lagom. Sen ritar jag en oval med platt "botten" med hjälp av måtten. Klipp sen ut fyra stycken "ovaler" av vardera tyg, förutom muddväven där du klipper ut två kvadrater istället. Ungefär så här ska det se ut.


Steg 3 - Nåla ihop en liten bit av sidorna.


Steg 4 - Sy biten du har nålat. Just denna gång har jag använt overlocken, men det går lika bra med en stretchsöm på en vanlig symaskin.




Så här ska det se ut när det är klart, längre än så behöver du inte sy.


Steg 5 - Nåla fast vantdelarna räta mot räta på muddvävskvadraten. Tänk på att töja mudden lite så den följer tyget fint. Och glöm inte att stretchen på mudden ska vara på bredden och inte på höjden. 

 

Steg 6 - Sy ihop delarna.


Steg 7 - Vik tygdelarna mot varandra, räta mot räta och nåla ihop. Tänka på att de befintliga sömmarna ska passas ihop så det inte blir fula skarvar. Har du en egen label kan du passa på att nåla fast den nu.


Steg 8 - Sy hela vägen runt om men lämna en litet vändhål på ca 2 cm i fodertyget.


Så här stort ungefär.


Steg 9 - Fäst alla trådar och vräng vanten genom vändhålet. Har du varit noggrann med nålandet ska dina skarvar se ut ungefär såhär.



Steg 10 - Nåla ihop vändhålet. (TIPS! Vill du ha helt vändbara vantar skippar du nästa steg och syr ihop för hand med hjälp av smygstygn.)


Steg 11 - Sy ihop vändhålet med en smal söm. Så nära ytterkanten du kan/vill.


Ungefär såhär. :)


Tryck in fodervanten i yttervanten och tadaa! Buslätt eller hur?

15 kommentarer:

Jeanette sa...

Vilken fin tut! :) Jag blir så himla sugen på att prova genast, men jag tror dottern vill ha tummar i sina till hösten :( Men någon vän kanske hinner få pluttbebis innan! :D

MysPys sa...

Åh, men så supersmart!! Tackar för den fina beskrivningen!!

mojs sa...

synteanSå himla bra tut!!

Lisa sa...

Jättebra tut, och superfina vantar! Ser fram emot att testa detta till kommande bebisen!

sofia sa...

ååh så himla bra, både denna beskrivning & tossorna, tusen tack!!

Anneli "drömmer vidare" sa...

Åh vilka söta!
Jag var bara tvungen att testa ett par till sonen (han är snart 3 år) men jag tänkte att det skulle vara skönt att ha på dagis och sova i!

Tack för superbra breskrivningar!!

manetflickan sa...

Tack tack tack för bra lektion! Har funderat jättemycket på hur det ska gå till. Nu ska jag göra ett försök i morgon!

Annwes sa...

Dette var ein ordentleg smart måte å sy baby-vottar på! tusen takk for at du deler!

Gunnar Lindholm sa...

Tack för de fina instruktionerna.

Pysselnabon sa...

Tack för inspirationen, har gått så länge och tänk att jag ska sy höstvantar till dottern och äntligen fick jag inspiration till att göra det! Inlägg i min blogg med länk till din sida kommer inom ett par dagar, hoppas det är ok!
Anna

Unknown sa...

Vilka fina vantar och tossar. och du förklarar jättebra. Jag har sökt efter mönster utan att finna. Har förstått på andras kommentarer att du delar med dig av dom mönstren. Stämmer det? I så fall är jag väldigt intresserad. Jag syr till mina barnbarn. Du kan skicka dom till
marianne.mybrand@kramnet.se
Tack på förhand!

Annapanna78 sa...

Jättesöta! Va snällt att du delar med dig av beskrivningen! Såna söta skulle jag vilja göra och ge bort och skulle vara mkt tacksam om du ville ge även mig mönstret då jag inte har någon att rita av... anna.linde@bobygda.se Tack på förhand!

Unknown sa...

Jättefina vantar! Sitter o halvbråkar med pojkvännen om storlek och hur stora delarna skall vara. Delar du med dig av mönster som det står på övre kommentarer? Vore jättesnällt isf då de är till en väninna som ska få barn snart. jannichen@hotmail.com

Unknown sa...

Åh vilken grymt bra tur! 😄 Tack så mycket för att du delar med dig! 💖Lyckades mycket bättre med att sy vantar efter din beskrivning.

Unknown sa...

Hva er målene som du har brukt på disse? :-)